Wat is CPM en hoe worden de kosten van online adverteren ondervangen

Ontdek wat CPM is en hoe het wordt gebruikt in online budgettering

Als u online advertentieruimte wilt kopen, loopt u snel de term CPM tegen het lijf. Het is een term die door de industrie wordt gebruikt om te praten over kosten voor 'advertentievertoningen' en het is verreweg de meest gebruikte meeteenheid voor digitale advertenties. Het is ook de meest gebruikelijke manier om digitale advertentieruimte te kopen en verkopen.

Wat betekent CPM?

CPM staat voor Cost Per Mille en is een andere manier om kosten per duizend te zeggen.

In dit geval 1.000 advertentievertoningen op een website. Het moet niet verward worden voor andere vergelijkbare, maar verschillende voorwaarden, waaronder CPC (Cost Per Click) en CPA (Cost Per Action / Acquisition).

Wat is een advertentie-impressie?

Soms, ook wel bekend als weergave of advertentieweergave, is één advertentievertoning het equivalent van een advertentieserver die wordt aangeroepen als reactie op een paginavraag vanuit de browser van een gebruiker. Dat is alles, en dat is alles. Sommige mensen denken ten onrechte dat advertentievertoningen advertenties zijn die aan een gebruiker worden getoond (of ze het nu zien of niet), op een website of op een ander online medium. Dit is feitelijk onjuist.

Helaas betekent dit ook dat statistieken van advertentievertoningen vaak onjuist zijn of ronduit frauduleus zijn. Tot 15 procent van de tijd zijn de weergegeven advertenties onjuist. Vervolgens zijn er advertentievertoningen van botverkeer (een bot is een geautomatiseerd stuk software dat kan worden gebruikt om verkeersaantallen of SPAM-mensen te stimuleren), wat betekent dat geen enkele fysieke gebruiker ooit de kans heeft gehad om de advertentie te zien.

Tot 60 procent van het advertentieverkeer komt van deze bots. En tot slot is er sprake van advertentievertoningsfraude. In dit geval verbergen gewetenloze gebruikers advertenties achter andere advertenties, waardoor de advertentienetwerken worden omgezet in advertenties met hogere CPM's voor de site. Dit verhoogt ook de advertentievertoningsaantallen, waardoor adverteerders nog meer kosten.

U kunt hier meer over lezen in dit uitstekende artikel van Reid Tatoris.

Hoe verdeelt CPM de advertentiekosten op uw website?

Laten we zeggen dat u een website heeft en dat u deze wilt gebruiken om advertenties weer te geven en maand na maand geld te verdienen. Nou, je zult moeten gaan zitten en uitvinden welk soort maandelijks inkomen je prettig vindt. Als uw website nieuw is en relatief weinig verkeer bevat, zult u niet veel geld verdienen, dus uw CPM zal erg laag zijn. Als uw website veel verkeer heeft, zal de CPM hoger zijn.

Er zijn twee verschillende soorten CPM-tarieven: vast en variabel. Vaste tarieven zijn gemakkelijker om mee te werken omdat u een duidelijke waarde heeft om tegen de gegenereerde advertentievertoningen te plaatsen. Variabele CPM's zijn iets moeilijker om mee te werken en deze tarieven verschillen afhankelijk van het onderwerp van uw website, het land waarin u zich bevindt, de adverteerder, enzovoort.

Laten we wat snelle wiskunde doen. U heeft een website en het is gemiddeld 40.000 bezoekers per maand, met een totaal van 120.000 bekeken pagina's per maand. Wat is jouw website waard voor jou?

Welnu, voor een CPM van $ 5 (wat iets boven het gemiddelde voor 2017 ligt), zou je het op deze manier berekenen:

120.000 / 1.000 = 120

120 x CPM $ 5 = $ 600

Meervoudig met 12 en u kijkt naar een website met een waarde van $ 7.200 in advertentie-inkomsten per jaar.

Wanneer u kijkt naar de vele miljoenen pageviews die sommige websites elke maand weergeven, kunt u zien hoe winstgevend CPM-marketing voor sommige sites kan zijn. Inderdaad, de meest succesvolle YouTube-bijdragers verdienen elk jaar miljoenen dollars uit slechts een deel van de advertentie-inkomsten die YouTube van hun pagina's verzamelt.

Hoe en waar CPM-advertentieverkeer wordt opgehaald

Als u al het bovenstaande hebt gelezen en geïnteresseerd bent in het genereren van CPM-inkomsten via uw website, is de volgende logische vraag 'waar moet ik beginnen?'

U kunt bedrijven niet zomaar benaderen en hen vragen om advertenties op uw site te plaatsen. Er zijn websites en bedrijven gebouwd rond het aanbieden van verkeer aan sites zoals het uwe, en ze zijn heel gemakkelijk om mee te beginnen.

Enkele van de beste om mee te beginnen zijn:

Maak accounts met een paar hiervan en experimenteer. Zodra u een programma vindt dat een aanvulling vormt op uw website en goede inkomsten genereert, houdt u zich daarmee aan.